امین تجارت

منظور از واردات در مقابل صادرات چیست و نحوه انجام آن چگونه است؟

واردات در مقابل صادرات چیست

واردات در مقابل صادرات به روشی گفته می شود که طی آن با وارد کردن کالاها و مواد اولیه مورد نیاز، می توان کالاهای صادراتی مورد نظر را تولید و سپس آنها را به کشورهای هدف صادر کرد. همزمان با رشد و توسعه اقتصادی کشورها، حوزه های صنعتی نیز در حال رشد و پیشرفت هستند. بنابراین نیاز جوامع به تجهیزات و مواد اولیه و سایر محصولات به سرعت رو به افزایش است، و همه ساله میزان افزایشی در کالاهای وارداتی و صادراتی وجود دارد که درآمد زیادی را برای تجار و فعالان اقتصادی در بردارد.

در حقیقت با واردات و صادرات کالاها تولیدکنندگان و صنعتگران می توانند با ورود تجهیزات و مواد اولیه کالاهای صادراتی خود را تولید نمایند. در نتیجه از این طریق سود و سرمایه زیادی در بین کشورها در حال گردش است که می تواند به توسعه و پیشرفت هر چه بیشتر کشورها کمک نماید.

ما در این مطلب از وبلاگ امین تجارت توسکا قصد داریم تا به توضیحات بیشتر و بررسی موضوع واردات در مقابل صادرات بپردازیم که از مباحث مهم در دنیای تجارت بین الملل بوده و اقتصاد جهانی را تحت تاثیر خود قرار داده است. لطفا با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

واردات در مقابل صادرات یعنی چه؟

همان طور که در بخش مقدمه نیز به آن اشاره کردیم واردات در مقابل صادرات به روشی گفته می شود که طی آن با وارد کردن کالاها و مواد اولیه مورد نیاز، می توان کالاهای مورد نظر را تولید و صادر کرد. این امر موجب کسب سود و امتیازات زیادی برای تولیدکنندگان می شود که باعث رشد بی سابقه اقتصاد در همه سطوح می گردد.

به دلیل شرایط اقتصادی، کالاهای وارداتی و صادراتی به منظور پیشرفت و توسعه بخش اقتصادی، همه ساله در بین کشورها مبادله می شود. به این ترتیب و در نتیجه افزایش میزان صادرات، سود و ارز بیشتری وارد کشور می گردد که به نفع اقتصاد و فعالان تجاری نیز می باشد.

همچنین از طریق واردات تجهیزات و کالاهای مورد نیاز بخش صنعت می توان کالاهای صادراتی مورد نظر را تولید کرد و از این طریق امتیازات زیادی را برای تولیدکنندگان فراهم می آورد. می توان گفت که تجارت یکی از حوزه هایی است که به شدت اقتصاد جهانی را تحت تاثیر قرار می دهد و از طریق تجار و بازرگانان است که جوامع و کشورها به کالاهای مورد نیازشان دسترسی پیدا می کنند.

از طرفی تجارت و واردات در مقابل صادرات فرصت را برای صنعتگران فراهم می کند تا بتوانند فعالیت های خود را در زمینه تولید و کسب درآمد توسعه و افزایش دهند. زیرا که کسب درآمد از طریق واردات و صادرات بسیار بالا است و سرمایه زیادی را بین کشورها جا به جا می کند. به ویژه در شرایط تحریم در کشور ما که واردات کمی مشکل و به دشواری انجام می شود، صادرات کالا می تواند تولیدکنندگان داخلی را روی پا نگه دارد.

بررسی بخشنامه روش واردات در برابر صادرات

برای هر نوع تجارت در حوزه بین المللی از واردات انواع کالا گرفته تا صادرات تولیدات داخلی، نیاز به رعایت یک سری قوانین و مقررات خاص است. بنابراین در واردات مقابل صادرات نیز این قاعده مستثنی نیست.

بر اساس بخشنامه و قوانین مربوط به این روش، صادرکنندگان می توانند از طریق ابلاغ اطلاعات در مورد پروانه کسب و کارشان، وارد کنندگان را ترغیب به انتقال ارزهای حاصل از ثبت سفارش کالاهای تولید شده توسط تولیدکنندگان و صادرکنندگان نمایند. این اطلاعات توسط سازمان توسعه و تجارت جهت شناسایی صحیح آنها جمع آوری شده و مورد بررسی قرار می گیرد.

بنابراین صادر کنندگان می توانند ارز حاصل از معاملات خود را به دلخواه دریافت نمایند. منوط به این که واردکنندگان به سودآوی ارزی حاصل از درآمد صادرکننده تمایل داشته باشند. در این صورت می توان جهت ثبت سفارش کالا در روش واردات در مقابل صادرات اقدام نمود.

همچنین برای اینکه واردکنندگان بتوانند ارزهای حاصل از ثبت سفارش خود را برآورد کنند باید به بانک عامل مراجعه نموده و بعد از ارائه اطلاعات مربوط به پروانه صادراتی صادرکنندگان، نسبت به دریافت ارز جهت درخواست برای ثبت سفارش اقدام کنند.

نحوه ثبت سفارش در روش واردات در مقابل صادرات

برای این که واردات در مقابل صادرات به روشی صحیح و اصولی انجام گیرد و صادرکننده بخواهد واردات با ارز حاصل از صادرات انجام گیرد، نیاز به طی کردن مراحلی است که در ادامه آن را شرح داده ایم:

در ابتدا صادرکننده باید سفارش خود را مبنی بر تامین ارز ثبت کند. برای این کار باید به سامانه نیمایی مراجعه کرده و نوع بانک را برای عملیات بانکی خود انتخاب نماید. همچنین گزینه از محل صادرات برای تامین ارز را انتخاب و فرآیند ثبت سفارش را تکمیل کند. سپس با کلیک روی گزینه از نوع «ارز اشخاص از محل صادرات» گواهی ثبت آماری را ارائه دهد.

در صورت تایید از طرف بانک مرکزی، بانک عامل اطلاعات پروانه صادراتی را از فرد درخواست کننده ارز یعنی شخص صادرکننده می خواهد. بنابراین بانک عامل باید بعد از دریافت گواهی از صادرکننده، آن را در سامانه تامین ارز ثبت کند. در نهایت نیز تمام اقدامات مربوط به واردات کالا و پرداخت مبالغ تعیین شده که این هزینه ها باید مطابق با چارچوب قوانین دولتی انجام گیرد.

نحوه استفاده از مزایا و منافع واردات در مقابل صادرات

روش واردات در مقابل صادرات باید به نحوی مورد استفاده قرار بگیرد که در مقابل واردات، صادرات نیز صورت پذیرد، و دو قطب واردات و صادرات به یک میزان سودمند باشد. زیرا که دولت باید واردات و صادرات را به گونه ای مدیریت کند که هر امتیاز متعلق به واردکنندگان، دلیل آن صادرات توسط این افراد باشد.

همچنین این روش باید در ارتقا صادرات موثر بوده و موجب کاهش آن نشود. زیرا که سالانه مبالغ و ارز زیادی از کشور خارج می گردد که برای بازگرداندن آن باید صادرکنندگان تلاش بیشتری نموده و حوزه صادرات را رونق و ارتقا دهند. از این رو صادر کنندگان و فعالان اقتصادی در این حوزه باید مجوزهایی را اخذ نمایند. زیرا که دانستن اطلاعات و کسب دانش فنی در این زمینه به تجار کمک می کند تا گام های استوار و محکم تری را برداشته و به سودهای کلانی نیز برسند.

چه زمانی استفاده از روش واردات در مقابل صادرات سودمند است؟

در صورتی که هدف جا به جایی کالا در جهت تولید کالاها و تجهیزات تولیدی است این روش می تواند سود مورد انتظار را به همراه داشته باشد. بنابراین اگر روش واردات در مقابل صادرات برای ورود کالاهایی که صادرات آنها در رشد اقتصاد تاثیر نداشته باشد، نه تنها نیاز مردم را رفع نمی کند، بلکه نمی توان از آن به عنوان کاری در جهت کسب سود اقتصادی یاد کرد.

به همین جهت فعالیت تجاری در زمینه واردات در برابر صادرات باید حرفه ای باشد و موجب رشد و توسعه کسب و کارها شود و کسب سوده و مزایای بالاتر را برای کشور فراهم آورد. در غیر این صورت سبب بروز خسارت و زیان های سنگینی برای کشور می گردد.

شرکت بازرگانی امین تجارت توسکا

به دلیل تحریم هایی که در شرایط کنونی کشور ما موجود است، روش واردات در برابر صادرات می تواند به تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی کمک نموده تا بتوانند کمی از بار مشکلات و سختی ها سر بلند کرده و با تولید داخلی به کسب در آمد و سود بپردازند. البته همان طور که در این مطلب هم گفته شد استفاده از این روش باید با اطلاعات کافی و دانش تخصصی و حرفه ای صورت گیرد تا بتوان از ضرر و زیان های احتمالی جلوگیری کرد.

شرکت بازرگانی امین تجارت با تیم مجرب و حرفه ای به شما و افرادی که علاقه مند به تجارت بین المللی در حوزه واردات در مقابل صادرات هستند کمک خواهد کرد تا بدون دریافت هیچ گونه مالیاتی و در کمترین زمان و با حداقل هزینه بتوانید کالای خود را ترخیص نمایید.

اشتراک گذاری

کاربر گرامی اگر از محتوا موجود در این صفحه خوشتان آمده است می توانید توسط دکمه های زیر آن را با دوستان خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فیسبوک
توئیتر
لینکداین
واتساپ
تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *